Med bokomslag avser man pärmen som omsluter inlagan.
Omslagets främsta syfte är att locka läsaren/lyssnaren att köpa boken.
Omslaget består av en framsida, en rygg och en baksida.
På framsidan försöker man sälja boken visuellt och hur detta görs på bästa sätt finns det många teorier kring. Om man inte har en utbildning inom visuell/grafisk kommunikation bör man inte ge sig på att själv formge sitt omslag. Det blir i de flesta fall inte bra.
På baksidan försöker man berätta om vad boken handlar om och än mer locka läsaren att köpa boken. Baksidestexten har i dessa internet-tider förflyttats till näthandelns presentationssidor. Det är ofta samma text på bägge dessa ställen. Baksidan innehåller även information om ISBN och förlaget, samt ibland även en presentation av författaren.
På ryggen brukar man ange titel och författare på ett sådant sätt att det kan läsas när boken står i en bokhylla.
Omslaget kan även bestå av invikta flikar med information.
Omslagets produktionstekniska utförande, dvs material och tryckteknik, kan du läsa mer om under avsnittet Bandtyper »
Omslaget utgör ofta en betydligt större del av den totala produktionskostnaden än sättningen av inlagan. Om man måste så är det omslaget man ska prioritera och ge alla tillgängliga resurser. Om det inte blir bra kommer boken inte attrahera läsare lika lätt.