Whip Media erbjuder i första hand två olika typer av utgivning – hybrid och partner – för att på bästa möjliga sätt anpassa oss till dina önskemål.
Författaren bekostar hela sin utgivning själv och erhåller därefter 90%* av nettoförsäljningen. 10%* avgår för att täcka projektledning, den löpande administrationen med bl a rapportering av royalty samt underhåll av titelns metadata mm.
Hybridutgivningen ger författaren den största förtjänstmöjligheten.
Författaren och Whip Media delar på kostnaderna för utgivningen och således även på intäkterna vid försäljning. Fördelningen är i samtliga fall 50/50, både på kostnadssidan och för framtida intäkter.
Whip Media ger även ut böcker enligt den traditionella modellen, där förlaget står för hela kostnaden för utgivningen och författaren får en royalty för varje såld bok. Royaltyn varierar beroende på bokens art och omfång, och ligger vanligtvis mellan 18-32%.
OBS! Traditionell utgivning sker endast på förlagets initiativ, då resurser för den typen av investering är begränsad.
Vilken modell som passar dig och din bok bäst får du själv fundera på. Kontakta oss gärna för att diskutera de olika modellerna, och lära dig mer om hur utgivningen går till i praktiken.
Vid all utgivning ställer Whip Media redaktionella krav på böckerna, och de måste genomgå lektörsläsning innan de kan bli föremål för utgivning.
Om du har skrivit ett manus och vill få det utgivet, hör av dig.
Våra utgivningar baseras på fyra olika projektområden.
Vid en utgivning ansvarar vi för att hålla ihop projektet och se till att beställda tjänster utförs, på rätt sätt och i rätt tid. Detaljerna kring tjänsterna vi erbjuder kan du läsa om på sidan för produktion. Vad gäller projektledning debiteras följande vid en utgivning.
Kostnaden för projektledning innefattar samtidig utgivning av upp till tre format av en bok. De ”format” vi avser är tryck, ljudbok och e-bok. Kostnaden minskar inte om mav bara väljer ett eller två format.
PR och marknadsföring är viktigt för att en bok ska nå sina läsare. Vi kan erbjuda en rad tjänster som tillägg till författarens egna insatser.
OBS! Dessa tjänster erbjuds endast för böcker som ges ut via oss, och detta är av praktiska och tekniska skäl.
.
PR-konsult: 5 000 kr
.
Exempel på övriga PR-insatser:
.
Exempel på övriga marknadsföringsinsatser:
Flera av våra tjänster är enskilt prissatta:
Pressrelease: 1 800 kr
Bokhandelskontakt: 1 250 kr
Smakprov: 750 kr
3D-bild: 750 kr / motiv
Författarintervju: 2 500 kr
Bokmässan: 1 650 kr
Vill du ha hjälp med distributionen av ett befintligt verk?
Whip Media kan erbjuda distribution och lagerhållning av enstaka titlar eller serier i de fall du inte har möjlighet eller vill skaffa dig en egen infrastruktur för detta.
Det kan gälla både tryckta böcker, som då hanteras via vårt avtal med Förlagssystem, eller digitala utgåvor som antingen kan gå via Axiell Media och/eller Storytel. Vi kan inte bryta ut enstaka säljkanaler inom Axiell Medias utbud, såsom BookBeat eller Nextory.
Vid den här typen av lösning framgår Whip Media som utgivare av verket.
Distribution kan endast tillhandahållas för verk som följer våra etiska riktlinjer och blivit godkända av oss.
Avtalet löper med 3 månader uppsägning.
Vid utgivning följer vi en fastställd arbetsprocess som har som syfte att kvalitetssäkra både innehåll och utformning. I enkla steg kan den beskrivas så här:
Textbearbetning
Därefter går processen vidare i ett eller fler av följande steg, beroende på vilken plattform man väljer att publicera boken.
Vid tryckt bok:
Vid ljudbok:
Vid e-bok:
Vi har en lång rad kunder som anlitat oss för allt från att ta fram en EAN-kod för ISBN-nummer till att projektleda en hel utgivning. Bland kunderna märks både uppstickande förlag som Everlasting Publisher och Ordberoende Förlag, läsvärda egenutgivare som Nils-Petter Löf och Cathy Catarina Söderqvist, och samarbetspartners såsom Spökskriva och Eloso.
Till detta kommer en rad författare som tillsammans med oss har gett ut novellsamlingar som exempelvis Bakom Masken, SteampunkSagor och På denna grund.