Whip Media erbjuder i första hand två olika typer av utgivning – hybrid och partner – för att på bästa möjliga sätt anpassa oss till dina önskemål.
Författaren bekostar hela sin utgivning själv och erhåller därefter 80% av förlagets nettointäkt för boken. 20% avgår för att täcka lager, löpande administrationen (bl a rapportering av royalty) samt ge ett bidrag till förlagets gemensamma marknadsföringsaktiviteter.
Hybridutgivningen ger författaren den största förtjänstmöjligheten.
Vi har tidigare erbjudit även traditionella avtal eller partneravtal. Under det senaste året har vi dock sett en markant ökning av antalet förfrågningar kring hybridutgivningar. Detta har lett oss till ett beslut om att endast erbjuda denna utgivningsform under en period framöver. Vi hinner helt enkelt inte med att genomföra egna projekt.
Om du har ett manus som du vill få utgivet traditionellt eller via ett partneravtal rekommenderar vi att du kontaktar andra förlag istället.
Författaren och Whip Media delar på kostnaderna för utgivningen och således även på intäkterna vid försäljning. Fördelningen är i samtliga fall 50/50, både på kostnadssidan och för framtida intäkter.
OBS! Partnerutgivning erbjuds inte i nuläget
Whip Media ger även ut böcker enligt den traditionella modellen, där förlaget står för hela kostnaden för utgivningen och författaren får en royalty för varje såld bok. Royaltyn varierar beroende på bokens art och omfång, och ligger vanligtvis mellan 18-32%.
OBS! Traditionell utgivning erbjuds inte i nuläget
Vid all utgivning ställer Whip Media redaktionella krav på böckerna, och de måste genomgå lektörsläsning innan de kan bli föremål för utgivning.
Om du har skrivit ett manus och vill få det utgivet via vår hybridmodell, hör av dig.
Våra utgivningar baseras på fyra olika projektområden.
Vid en utgivning ansvarar vi för att hålla ihop projektet och se till att beställda tjänster utförs, på rätt sätt och i rätt tid. Detaljerna kring tjänsterna vi erbjuder kan du läsa om på sidan för produktion. Vad gäller projektledning debiteras följande vid en utgivning.
Kostnaden för projektledning innefattar utgivning av ett format av en bok, dvs tryck, ljudbok eller e-bok.
För varje extra format tillkommer 500 kr.
PR och marknadsföring är viktigt för att en bok ska nå sina läsare. Vi kan erbjuda en rad tjänster som tillägg till författarens egna insatser.
OBS! Dessa tjänster erbjuds endast för böcker som ges ut via oss, och detta är av praktiska och tekniska skäl.
.
PR-konsult:
.
Exempel på övriga PR-insatser:
.
Exempel på övriga marknadsföringsinsatser:
Flera av våra tjänster är enskilt prissatta:
Pressrelease: 1 800 kr
Bokhandelskontakt: 1 250 kr
Smakprov: 750 kr
3D-bild: 750 kr / motiv
Författarintervju: 2 500 kr
Bokmässan: 4 000 kr
Vid utgivning följer vi en fastställd arbetsprocess som har som syfte att kvalitetssäkra både innehåll och utformning. I enkla steg kan den beskrivas så här:
Textbearbetning
Därefter går processen vidare i ett eller fler av följande steg, beroende på vilken plattform man väljer att publicera boken.
Vid tryckt bok:
Vid ljudbok:
Vid e-bok:
Vi har en lång rad kunder som anlitat oss för allt från att ta fram en EAN-kod för ISBN-nummer till att projektleda en hel utgivning. Bland kunderna märks både uppstickande förlag som Nopolar Publishing, läsvärda egenutgivare som Nils-Petter Löf och Cathy Catarina Söderqvist, och samarbetspartners såsom Storify Publishing.
Till detta kommer en rad författare som tillsammans med oss har gett ut novellsamlingar som exempelvis Bakom Masken, SteampunkSagor och På denna grund.