Älskade skitmässa

Älskade skitmässa

Bokmässan i Göteborg är den i särklass största händelsen inom bokbranschen varje år. I år är ingen skillnad trots att evenemanget överskuggades av en del negativ publicitet rörande inledningsvis Nya Tiders medverkan och i sluttampen NMR:s demonstration som pågick rakt utanför portarna.

Whip Media har medverkat på mässan i två år nu, och innan dess har vi besökt den i snart ett decennium. För oss är Bokmässan viktig, av flera skäl. För det första får vi en möjlighet att presentera vår affärsmodell för presumtiva författare som söker förlag. För det andra får vi en chans att visa upp våra nya titlar och vårt utbud generellt. För det tredje får vi en chans att träffa de författare vi har arbetat med under året. Eftersom de allra flesta kontakter sköts online numera är det oftast på mässan i Göteborg som vi träffar författarna öga mot öga för första gången. Innan dess är de en e-postadress, en profil på Facebook, eller ett ”handle” på något forum. På Bokmässan blir de ”levande” för oss och detta tycker vi är ett av de främsta skälen till att vi fortsätter att ställa ut.

 

Minskad försäljning

Vi ställer inte ut på bokmässan för att i första hand sälja böcker. Det är något vi ser som lite grädde på moset. Vi är främst där för att visa upp oss och träffa folk. I år fanns det som jag redan nämnt dessutom smolk i bägaren. För Whip Medias del resulterade de vikande besökarsiffrorna i en minskad försäljning på 22% jämfört med förra året. Detta trots att vi i år hade både fler nya titlar, ett överlag starkare startfält och en bättre monterplacering. Den spontana känslan ur ett säljperspektiv blev därför: Skitmässa!

Men när dammet lagt sig och vi istället tittar på alla möten med nya författare och andra aktörer, så var årets bokmässa bättre än den förra. Vi inledde flera nya samarbeten (återkommer i ett senare inlägg till dessa, då de förtjänar att presenteras mer noga), skrev flera nya kontrakt rörande utgivning direkt på mässan (har aldrig hänt förr), och fick en chans att berätta för branschen om vårt köp av Sagolikt Bokförlag. Det sistnämnda väckte mycket positiva reaktioner hos besökarna.

Vi fick även en chans att presentera Klassboken, vårt nya projekt för låta skolklasser sälja barnböcker för att samla in pengar till klasskassan. Vi fick väldigt positiva reaktioner från såväl skolpersonal, elever och föräldrar som alla uppskattade ett upplägg som var lite mer givande än chokladbollar, strumpor och kakor. Och dessutom ger en bättre utdelning. Vi fick in flera spontana anmälning och det ska blir roligt att se vad klasserna gör med möjligheten.

 

Vi väljer att gå vidare

Om vi summerar Bokmässan 2017 måste vi därför från vårt perspektiv kalla den ”älskade skitmässa”, för även om besökarna uteblev pga NMR, levererar den på så många plan att det är svårt att mäta rättvist. Den övergripande känslan ledde fram till att vi genomförde ombokning inför 2018, dessutom med dubbel monteryta (man får ju passa på när mässan erbjuder 20% rabatt …) jämfört med i år.

Vi hoppas alltså se er alla nästa år igen, då med nya titlar, nya författare och ett helt nytt monterkoncept, som vi återkommer till under året. Vi kommer även att ha två medutställare med oss, som ligger oss nära, och det gör att vi ännu mer ser fram emot att det snart ska vara september 2018. Förhoppningsvis kan vi efter den mässan kalla evenemanget för ”älskade supermässa”. Det hänger väl lite på om publiken återvänder till branschens största evenemang.

/ Anders Nyman
Förlagschef Whip Media

Lite blandade bilder från mässan:


Vi skulle älska att jobba med dig. Känner du samma sak? Hör av dig till oss!