23 jan Nytt omslag med enkla medel
I förra veckan fick vi uppdraget av den flerfaldigt egenutgivna författaren Sune Olson att redesigna omslaget till hans senaste bok, Den falska jihadisten.
Budgeten för projektet var tajt vilket gjorde att vi fick hitta en kreativ lösning som funkade både ur ett visuellt och ekonomiskt perspektiv. Men vi gillar utmaningar, och så här blev resultatet.
Vi har genom omslagsbilden, som vi har köpt via Shutterstock.com, försökt att göra kopplingar till den terrorism boken handlar om, samtidigt som typografin har fått förstärka gräsrotskänslan som går som en röd tråd genom boken.
Hela omslagsarket ser ut så här:
På baksidan har vi fått in både beskrivning av boken och den svit som boken är en del av, samt en presentation av författaren själv. Det är alltid en avvägning hur mycket information man ska ha på baksidan, men genom att sektionera texten har vi skapat flera mindre textmassor som en potentiell köpare av boken enkelt läser igenom.
Vi tror att ni är överens med Sune och oss om att boken har fått ett rejält lyft och att den är mer tilltalande och säljande i sitt nya fodral. Och den här typen av omslags-redesign är inte bara effektiv ur ett visuellt perspektiv utan också väldigt kostnadseffektiv.
Omslaget ska nu tillsammans med inlagan levereras till Publit.se för tryck, och vi ser fram emot en kopia av den så snart Sune har godkänt provtrycket.