Hur viktigt kan ett omslag vara egentligen?

Hur viktigt kan ett omslag vara egentligen?

En av de frågor som ofta diskuteras i författarrelaterade grupper på sociala medier är bokens omslag. Det finns många åsikter i frågan och man kan ju kanske undra varför omslaget är så viktigt, eller om det ens är det.

 

Det finns olika sätt att sälja böcker. Lika många som det finns författare skulle man kunna säga, även om det kanske inte är riktigt sant, men det finns en poäng i det eftersom varje författare och bok har väldigt olika förutsättningar när det kommer till försäljning.

  • Författare A skriver sina böcker och ger ut dem via Publit. Han gör ingen marknadsföring utan låter boken sälja sig själv.
  • Författare B skriver om ett ämne han även föreläser om. Han har tryckt upp en större upplaga och har alltid med sig ett par kartonger till varje föreläsning eftersom folk brukar vilja köpa i anslutning till detta.
  • Författare C har gett ut sin bok via ett hybridförlag och ser hur den finns ute på alla tänkbara handelsplatser, både online och i den riktiga världen. Genom förlagets PR-arbete och bearbetning av press har boken fått rätt bra uppmärksamhet.

Hur ska dessa tre författare relatera till sin boks omslag? Och är det lika viktigt för alla tre att lägga tid och pengar på omslaget?

 

Innan vi fortsätter kan det vara värt att betona att ett genomarbetat omslag inte nödvändigtvis är detsamma som ett snyggt omslag. ”Snyggt” är ett ord som definieras av betraktaren och är tätt knuten till dennes personliga smak. ”Genomarbetad” är dock ett mer absolut begrepp, vilket hänvisar till att en formgivare har skapat en visuell representation av boken utifrån ett antal kriterier fastställda av författaren/förlaget. Det finns alltså en funktion inbyggd i ett genomarbetat omslag, utöver att det förhoppningsvis uppfattas som snyggt av den avsedda målgruppen.

Men tillbaka till våra författare.

 

Ett par exempel

 

Författare A

Boken får ingen marknadsföring, för det har författaren inte någon budget för. Den måste alltså själv synas på ett sätt som gör att läsare som av en slump trillar över den blir intresserade och vill köpa den. Kanske når boken en recensent som skriver några ord om den i en tidning eller en blogg, och ger den ett betyg utifrån en rad olika kriterier.

Är det viktigt för Författare A att lägga tid/energi/pengar på att ta fram ett genomarbetat bokomslag?

Svaret är tveklöst JA. Utan ett säljande omslag som attraherar den potentiella läsaren kommer ingen att köpa boken.

Författare B

Boken säljer mest via författarens föreläsningar. Publiken är de potentiella läsarna och de anser sig behöva boken och är ute efter den kunskap den förmedlar. Läsarna behöver inte övertygas visuellt på samma sätt som Författare A:s bok, utan är redan övertygade efter föreläsningen.

Är det viktigt för Författare B att lägga tid/energi/pengar på att ta fram ett genomarbetat bokomslag?

Svaret är JA, eftersom det givetvis bygger vidare på den kvalitet som författaren kontinuerligt bygger genom hela sin verksamhet. Det handlar alltså i detta fall om att förstärka ett varumärke och leva upp till publikens förväntningar.

Författare C

Den här författaren hittar sina läsare genom att aktivt bearbeta marknaden, segment för segment, och på olika sätt få folk att uppmärksamma boken. Försäljningen står i direkt relation till det arbete författaren lägger ner tillsammans med förlagets PR-avdelning.

Är det viktigt för Författare C att lägga tid/energi/pengar på att ta fram ett genomarbetat bokomslag?

Svaret är JA, eftersom boken blir svår att sälja till en bredare kundgrupp om den inte tilltalar dem och fungerar som den reklampelare för bokens innehåll som den faktiskt utgör.

 

Som ni ser är det lika viktigt för alla ovanstående författare att lägga tid, energi och pengar på ett genomarbetat och säljande omslag. Skillnaden är att det är olika orsaker bakom bara. Men finns det ingen situation då omslaget verkligen inte spelar någon roll?

Jo, det kan tänkas att man inom väldigt smala litterära nischer ändå kan nå sina läsare om man t ex redan har ett uppbyggt namn och en trogen skara läsare, och att det är dessa, och oftast inga andra, som läser böckerna som ges ut. Men man får se detta som ett ganska extremt undantag, för hur toleranta läsekretsen än är gräsnar ju denna författare till Författare B i ovanstående exempel.

 

Kan inte vem som helst snickra ihop ett bra omslag?

Att göra omslag är ett hantverk skulle man kunna säga. Det krävs alltså dels ett antal verktyg i form av programvaror, och dessa kan mer eller mindre vem som helst med en dator få tag på idag, och dels ett bra underlag, dvs en bra titel, en säljande baksidestext, bra bildmaterial och möjligheten att göra en fungerande EAN-kod.

Har man allt detta så finns förutsättningarna. Men för att det ska kunna bli ett genomarbetat omslag krävs även en känsla för form, erfarenhet om vad som attraherar läsarna, en god kunskap i typografi för att förstå hur olika typsnitt förmedlar olika känslor mm.

Det är fullt möjligt, men föga troligt, att den genomsnittliga egenutgivare besitter de kunskaperna. Skulle någon göra det är han eller hon redan i ett läge där denna artikel inte är riktad till dem.

 

Vad händer om du inte har kunskapen?

De flesta författarna kan snickra till omslag som är okej. Man kan lätt hitta bra bilder på diverse bildsajter på nätet idag, och en programvara för att utföra jobbat med har de flesta tillgång till, som jag redan nämnt. Typsnitt brukar kunna bli ett problem eftersom det förinstallerade utbudet i en normaldator inte är av tillräckligt hög kvalitet, men har man lite känsla för det brukar det ändå funka okej. När jag skriver ”okej”, så syftar det till en nivå som är över ”dålig”, men under ”bra”, dvs att det går an, det är ljummet, inget man reagerar på, vare sig i upphetsning eller förfäran. Och det är ofta på den nivån författarformgivna omslag hamnar.

 

Bryr sig läsarna?

Detta är en fråga som man kan diskutera i timmar och jag vet inte om det har gjorts någon vetenskaplig studie kring det ännu, men i en värld där yta, förpackning och utseende får ett allt större fokus, är det svårt att tro att läsarna inte skulle bry sig. Det är inte säkert att de medvetet registrerar orsaken bakom sina val av inköp, men i konkurrens med andra böcker i samma genre är det nog säkert att påstå att boken med det illa genomarbetade omslaget inte säljer lika bra.

 

”Men mina vänner på facebook tyckte det var jättefint.”

Nu är det dags att vara brutalt ärlig mot dig själv. Hur ofta brukar dina vänner på Facebook kritisera något du gör? Oavsett om det är en bild på din middag, dina nya festkläder, ditt försök till trädgårdsdesign etc. Vänner på facebook är trevligt att ha men de utgör inte en kritisk jury som ärligt bedömer det du gör, för så funkar inte sociala interaktioner i de flesta fall. Vi ser detta fenomen gång på gång där författare lägger ut sin illa formgivna omslag bara för att mötas av vännernas ”Åh, vad fint, lycka till” och ”Jag blir verkligen sugen på att läsa den, kan jag få ett gratisex” etc.

Vill man få lite mer ärlig respons kan man posta sitt omslag i någon av de författargrupper som finns, eller grupper för egenutgivare. Där tenderar medlemmarna att vara lite mer kritiska eftersom de har en lite bättre förståelse för branschen och säkert själv har genomgått samma resa på ett eller annat sätt.

 

Ta till dig av kritiken!

Du får kritik, det är oundvikligt. Förhoppningsvis framförs det på ett trevligt sätt och med en bra motivering. Kommentarer av typen ”Fan va fult” hjälper dig ju knappast vidare. Men när du får kritik så måste du ha klart för dig att 1) det är inte kritik riktad mot dig som person eller det jobb du har lagt ner på att skriva boken, det är bara på det omslag du har presenterat och 2) Den kritik du får är exakt samma kritik som de potentiella läsarna kommer att ge dig.

Dt är alltså mycket bättre att ta till sig av kritiken i detta skede, försöka omfamna det och göra förändringar, än att få samma kritik fast i mycket större omfattning när boken är ute i handeln. Då är det för sent och du kan inget göra åt saken.

Att få kritik är jobbigt, men om man ger sig på att själv snickra ihop ett omslag, så tycker jag att man är skyldig sig själv att få jobbet värderat. Och då av folk som faktiskt vet vad de pratar om. Vill man vara riktigt ärlig mot sig själv så kan det ju vara idé att presentera omslaget i en grupp för formgivare och be om deras respons. Det kommer säkert svida och du kommer få 200 förslag på vad du kunde ha gjort bättre, men det kan ju också vara en väldigt nyttig läxa.

 

Vad är alternativet?

Om du inte har någon formell utbildning eller arbetslivserfarenhet inom det grafiska yrket, och/eller inte har tillgång till de verktyg, bilder, typsnitt mm som behövs för att skapa ett genomarbetat omslag, så är alternativet rätt enkelt. Anlita någon som har. För tio år sedan kunde en formgivare debitera 20-40 tusen kronor för ett omslag. idag, med all den konkurrens som råder inom segmentet har man effektivt filat av en nolla i slutet. Eller nästan i alla fall.

Kostnaden för att ta fram ett genomarbetat omslag ligger idag ofta i spannet 2 500 – 7 500 kr + moms, beroende på omfattning och hur snabbt den kreativa processen hittar rätt. Att leta bilder tar tid, att bearbeta dem ännu längre tid. All form av bildretuschering tar tid. Att finna rätt typsnitt som passar perfekt till just din bok tar också tid. Det är en process och den måste få ta tid för att bli bra. Väldigt sällan får formgivaren ett uppdrag och vet direkt vilken stil och vilken typografi som ska användas. Det händer, men det är ovanligt.

Glöm inte heller bort att ett omslag består av mer än bara en framsida.

 

Sammanfattning

Låt oss sammanfatta detta i ett par korta punkter

  • Alla författare behöver ta fram genomarbetade omslag till sina böcker för att öka försäljningen av sin bok.
  • De flesta besitter inte den kunskap eller talang som krävs för att utföra ett bra arbete.
  • De flesta saknar de verktyg och material som krävs för att resultatet ska bli bra.
  • Låt ditt arbete bli kritiserat för att utvecklas till sin fulla potential
  • Anlita en erfaren formgivare, eftersom denne gör jobbet på en bråkdel av tiden det tar dig, och resultatet blir avsevärt mycket bättre.

 

// Anders Nyman
Förlagschef på Whip Media och grafisk formgivare sedan 1995

Ett par exempel på skillnaden mellan ett omslag formgivet av en författare och av en professionell formgivare.

Före:

Efter:

 

Före:

Efter:

 

Före:

Efter:



Vi skulle älska att jobba med dig. Känner du samma sak? Hör av dig till oss!